|
|||||
NOTER
FRA PAUL OKKENHAUG Paul Okkenhaug-selskapet har frigitt følgende noter fra Paul Okkenhaugs katalog: Det var i kveld (Per Sivle) 1930 Eg veit ei lita gjente (G.R.Schirmer) 1931 Fjordidyll 1936 Kjærlighet fra Gud (J.N.L. Schørring) 1967 Til min Gyllenlak (Henrik Wergeland) 1964 Etter hvert åpnes flere noter til fri bruk. Følg med!
|
NEDLASTBARE NOTER - PAUL OKKENHAUG PÅ NASJONALBIBLIOTEKET
Et stykke ut på jordet står fortsatt
det gamle Tørkhuset. Der tørket de kornet i gamle dager. Okkenhaug
ble i unge år kjent med kunstnerbrødrene Elliot og Louis Kvalstad
fra Namdalen. De sørget for at huset, som sto til nedfalls, ble satt
i stand. Slik ble det mulig å bruke det som atelier og dikterstue –
og bosted. I dag står huset og uttrykker kunstens behov for
kraft til å skapes, dyrkes og gro.
Kona Magnhild har siden skrevet om
Tørkhuset og miljøet omkring:
I 1946 kom Weidemann hit
igjen og busette seg der, med staffeli og store lerret og ei mengd
penslar og malertubar, og han sette i gang med å male. Var han
opplagt, så mala han både dag og natt, for han skulle ha ei stor
utstilling i Oslo.
I et fjernsynsprogram om Tørkhuset 50 år seinere fortalte Weidemann om det avgjørende møtet med Magnhild og Paul: Tørkhuset lå der med kornåkre, trær og natur rundt seg, - og stedet hadde ”en høy himmel” som han sa. Når vi nå kan presentere et stort utvalg av Paul Okkenhaugs komposisjoner, mange av dem for første gang, var det derfor på sin plass også å si litt om det kunstneriske miljøet som Magnhild og Paul skapte på gården. Dette er også bakgrunnen for at utgivelsen kan berikes med Weidemanns bilder, som han velvilligst har stilt til disposisjon. Okkenhaugs formelle musikkutdannelse var som organist, en eksamen han avla ved Musikkonservatoriet i Oslo som 19-åring etter studier i bare ett år. Et tiår senere kom han i gang med komposisjonsstudier, først hos Bjarne Brustad, senere hos David Monrad Johansen og Geirr Tveitt. For de aller fleste er Okkenhaugs musikk knyttet til Spelet om heilag Olav. Noe av musikken herfra finnes i denne samlingen, et klaverarrangement av musikken fra åpningsscenen, Tormodstevene og avslutningen. Samlingen har sin tyngde i sangene - som enkle sanger, romanser eller korsang – og i instrumentalmusikk: for klaver, orgel og små ensembler. Mange av komposisjonene har folkemelodien som inspirasjon. Okkenhaug skrev ikke ned alt han komponerte og improvisasjonen hadde en stor plass i hans utøvelse som kunstner. Som mangeårig organist i Levanger kirke, var hans improvisasjonskunst i gudstjenestespillet viden kjent. Han har fått sin minnestein ved inngangen til kirken. Denne samlingen av komposisjoner hadde vært langt vanskeligere å få til uten det uvurderlige arbeidet som pianisten Valborg Sundnes gjennom en årrekke har nedlagt ved gjennomgang og systematisering av komposisjonene. Med denne noteutgivelsen vil vi gi folk mulighet til i langt større grad å bruke komposisjonene til Paul Okkenhaug. Samtidig får han sin rettmessige plass som en av denne landsdelens store komponister gjennom tidene. Levanger, juni 2000
Rolf
Diesen Om Norsk Tonesamling i Verdens Gang 7.nov. 1966 |
|
|||